Batthyány Gyula gróf a reichstadti
herceg egyenruhájában, 1909
|
"A legártatlanabb motívumot is lappangó érzékiséggel tölti meg." Nehéz volna találóbb jellemzést adni Batthyány Gyula alkotói módszeréről, a képei által teremtett világról, mint az idézett gondolat szerzője. Az Újság című napilap tárcaírója a festő 1937-es kiállítása kapcsán kertelés nélkül fogalmazta meg azt, amit kollégáinak többsége diszkrét szemérmességgel elhallgatott, vagy néhány sikamlósabb jelző és unalmas klisé kimondásával elintézettnek vélt: Régebben a dekadens szóval bélyegezték meg az olyanféle törekvéseket, mint Batthyány Gyula grófé. Értve rajta, hogy nem törődik a valósággal és ismer- tető jeleivel, hogy művészetén teljes mértékben a képzelet az úr, s képzelete legotthonosabban az olyan tájakon érzi magát, amelyeket az egyház erkölcsi törvényei és a társadalmi konvenciók elrekesztettek a közönséges emberfia elől. Hogy néven nevezzük a dolgot: Batthyány Gyula gróf erotikával telített művész s ez kezének minden húzásán megérzik.
Francia forradalom
(Betörők a kastélyban), 1916
|
Ha pusztán kiállított képeinek katalógusokban olvas- ható címeit vennénk sorra, s nem éreznénk a látszólag legártatlanabb témájú festményeiből is sugárzó, „lappangó érzékiséget”, akkor sem volna kétséges: a két világháború közötti Magyarországon nem volt olyan festő, aki Batthyány- hoz hasonló intenzitással emelte volna életműve centrumába az érzékiség, a szexualitás, a testiség témáját. 1914-es, első gyűjteményes tárlatán külön sorozatot alkottak a keleti háremek színpompás, fülledt erotikával átitatott világát megidéző művek, melyeken bizarr vonaglással vonulnak fel az egymással és férfi őreikkel – fekete szolgákkal és bárgyú eunuchokkal – incselkedő női aktok, egzotikus vadállatok, tigrisek, leopárdok és majmok társaságában. Szintén több alkotáson tűnik fel a nőrablás témája, melyben nem csupán a kiszolgáltatott nők és az erős, nyers férfiak „találkozása” teremt érzéki feszültséget, de az alvilági és nagyvilági lét, a ki- finomult gazdagság és a brutális testiség, ha tetszik, a civilizációs kultúra és az ösztönös szexus konfliktusa is felsejlik. Mindez Batthyány tobzódó forma- és vonalkultúrájával ölt testet, mely sajátos módon ötvözi a sze- cesszió síkszerű dekorativitását és affektált kimódoltságát a keleti kul- túrák, elsősorban a perzsa miniatűrök képi világának tanulságaival. A korai korszak egyik főművén, a csupán reprodukcióból ismert Sarda- napal című festményen a dús drapériák, díszes ruhák és kelmék „Egyél, igyál, szeress, mert a többi nem ér semmit”.
Sardanapal, 1910-es évek eleje
|
Egyszerűbb, hétköznapibb kompozíciója, a mitikus témával együtt járó idézőjel hiánya miatt talán még zavarba ejtőbb Batthyány Gyula 1913-ban készült, s az Ernst Múzeumban szintén kiállított, nagyméretű aktos kompozíciója, a Nyár.
Nyár, 1913; 157 × 112,5 cm;
olaj, vászon; jelezve balra lent:
Batthyány 1913;
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
|
A tárlat legmagasabb áron kínált alkotásán mintha egy bizarr, szexuális töltetű játék előkelő szereplői tűnnének fel: a vidé- ki kastély teraszán arisztokrata hölgyek állnak, s a lábuk előtt – kiszolgáltatott prédaként – meztelen lány guggol. Ha eszünkbe is jutnak klasszikussá érő – ám a saját korukban a meglepetés erejével ható, sőt megbotránkozást kiváltó – előképek, mint Giorgione Koncert a szabadban vagy Manet Reggeli a szabadban című alkotásai, a téma bizarr természetellenessége nyugtalanító benyomást kelt a nézőben. E feszültséget nem pusztán az okozza, hogy kétségek között állunk a „Mi történik a képen?” egyszerű kérdése előtt, hanem azt érezzük, hogy a jelenet szereplői közel sem egyenrangúak, s hogy a festmény nyújtotta pillanatfelvétel olyan történetbe enged bepillantani, olyan esemény részesévé tesz, mely már inkább bűn, mint bizarr, dekadens játék. Persze Batthyány tudja, hogy a néző leplezett kéjjel bújik a láthatatlan voyeur szerepébe, s borzongva, vágyva gondolja tovább a gáláns mesét: látva az oszlop tetején kuporgó majmot, a testiség és szexualitás évezredes képi szimbólumát, nem fog csalódni a történet végkifejletét illetően.
Hasonló izgalmakat rejtő kompozíció Batthyány 1926 körül festett, közel nyolc évtizeden át tartó lappangás után a közelmúltban fel- bukkant főműve, A királyfi unatkozik. Az 1929-es barcelonai világkiállításon, majd az 1932-es velencei biennálén egyaránt bemutatott kép főszereplője a baldachinos ágyban meztelenül fekvő ifjú, kinek erőtlenül hátrahanyatló testét a kékesen derengő fény is kiemeli.5 A kompozíció előterében dúsan felékszerezett, drága kelmékbe öltöztetett hölgyek se- rege vonul, köztük, s a palota magas termét behálózó köteleken is kéjnők, akrobaták, maszkos és fejdíszes kötéltáncosok tűnnek fel. Az udvartartás feladata a fiatal herceg szórakoztatása lenne, ugyanúgy, mint a színes fénycsóvákat húzó tűzijátéknak is, ám a főszereplő kedvetlenül hever párnái között. A királyfi unatkozik minden bizonnyal önarcképi ihletésű.